Sinds 2004 organiseert onze vereniging op de woensdagavonden in mei en juni een reeks zeilwedstrijdjes. Door de jaren heen hebben deze wedstrijdjes zich stap voor stap ontwikkeld tot een gezellig en leerzaam evenement.
Aanvankelijk hadden de wedstrijden het gebruikelijke format waarbij alle deelnemende boten dezelfde baan voeren. Er waren grote verschillen in snelheid tussen de grotere snelle boten en kleinere wat tragere schepen. Het gevolg was dat de grote boten in tijd gezien maar een korte wedstrijd voeren. Het is natuurlijk niet zo aantrekkelijk om de reis heen en weer naar Herkingen te maken voor een kort vaartochtje. Voor de kleine boten duurde de wedstrijd vaak wat erg lang, met een late donkere finish. Tweede nadeel was dat de kleine boten in de handicapuitslag vaak slecht scoorden omdat de wind in het voorjaar vaak afneemt rond zonsondergang.
Voor deze zaken werd een oplossing gevonden in het opdelen in twee klassen op basis van handicap. De boten met een zwaardere handicap voeren een ronde meer dan de boten met een lichtere handicap. Voor dit doel ontwikkelde Evert een serie korte banen waar de startlijn ook dienstdoet als finishlijn. De banen bleken voor dit doel zeer geschikt. Het resultaat van deze ingreep was positief. De tijdsduur van de wedstrijd, en dus ook de windconditie werd meer gelijk voor langzamere en snellere boten.
Er bleef een probleem, enkele boten met een zware handicap bleken in praktijk niet zo snel en andersom, met als gevolg dat de wedstrijd voor enkelingen nog steeds te lang of te kort duurde. Ook was het soms lastig om bij weinig wind de "snelle" klasse een lange baan te laten varen. De oplossing voor dit probleem bleek in de praktijk erg simpel. Het startschip bepaalt nu op basis van de windcondities per boot hoeveel rondjes een boot moet varen. De uitslag wordt gebaseerd op de gemiddelde rondetijd. Ik denk dat we met dit systeem uniek zijn in de zeilwereld.
Toch was er nog wat gemopper. De zeer sportieve boten wonnen steeds de wedstrijd, naar oordeel van sommigen hadden toerboten geen kans. Daarom hebben we twee jaar geleden ingevoerd dat we binnen de overall uitslag in 3 klassen een winnaar benoemen:
Door deze ingreep werden de winnaars minder voorspelbaar. Het systeem kwam in moeilijkheden toen een sportbootdeelnemer mij (organisator van de wedstrijdjes) een foto stuurde met daarop de niet miskenbare sporen van een overnachting aan boord. De laatste kleine modificatie van de "regels" was dus dat de klasse "onbeslapen boten " is omgedoopt tot " naar oordeel van de wedstrijdleiding onbeslaapbare boten".
Waarschijnlijk zullen ook in de toekomst nog aanpassingen nodig zijn om de wedstrijdjes voor een breed publiek aantrekkelijk te houden.
De wedstrijdorganisatie,
Peter de Man